درمان قطعی هیپرپیگمانتاسیون چیست؟
نوشته شده توسط : همیار

به گفته سایت پوست پدیا هیپرپیگمانتاسیون یک عارضه پوستی شایع است. لکه‌های تیره- که به لکه‌های پیری یا لکه‌های خورشیدی معروف هستند- معمولا در نواحی صورت، دست یا دیگر بخش‌های بدن که به طور مداوم در معرض نور خورشید قرار دارند، ایجاد می‌شوند.

انواع هیپرپیگمانتاسیون پوست

افراد دارای پوست تیره نسبت به افراد دارای پوست روشن معمولا بیشتر تحت تاثیر علائم هایپرپیگمنتیشن قرار دارند زیرا تجمع رنگدانه پوست در این افراد بیشتر است. در ادامه به بررسی انواع هایپرپیگمنتیشن می‌پردازیم:

– لکه‌های رنگدانه‌ای مانند لکه‌های پیری

لکه‌های رنگدانه‌ای مانند لکه‌های پیری (که با اصطلاح لکه‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شوند) به دلیل مواجه با نور خورشید ایجاد می‌شوند. به همین علت، این عارضه معمولا در نواحی از بدن که به طور مرتب در معرض نور خورشید قرار دارند مانند صورت، گردن، بالای سینه دست و بازو ظاهر می‌شود. این لکه‌ها کوچک و تیره هستند.

– ملاسما

ملاسما که با اصطلاح کلواسما نیز شناخته می‌شود عارضه‌ای است که طی آن لکه‌های بزرگ‌تری از تجمع رنگدانه‌ها بر روی صورت شکل می‌گیرد.

اگرچه این عارضه هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود، اما ملاسما در زنان رایج‌تر است؛ تصور بر آن است که ملاسما به دلیل تغییر سطوح هورمونی بروز می‌کند. ملاسما در 10 تا 15 درصد از زنان باردار و 10 تا 25 درصد از زنانی که داروهای ضد بارداری مصرف می‌کنند (که گاها به آن ماسک بارداری می‌گویند) ظاهر می‌شود.

– هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب

هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب زمانی رخ می‌دهد که یک جراحت یا آسیب دیدگی پوستی التیام می‌یابد اما ناحیه‌ای صاف بدون رنگ باقی می‌ماند. این عارضه اغلب در افرادی که از آکنه رنج می‌برند دیده می‌شود؛ همچنین این عارضه می‌تواند در پی انجام جراحی‌های زیبایی مانند لایه‌برداری پوست، لیزر و لایه‌برداری شیمیایی ایجاد شود.

علت هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن به علت افزایش ملانین پوست ایجاد می‌شود. ملانین یک رنگدانه طبیعی است که به پوست، مو و چشم‌های ما رنگ می‌دهد. مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند باعث افزایش تولید ملانین شوند، با این حال مواجه با نور خوشید، تاثیرات هورمونی، پیری، و جراحات یا التهاب پوستی اصلی‌ترین عوامل به شمار می‌روند.

– هایپرپیگمنتیشن و هورمون‌ها
تاثیرات هورمونی اصلی‌ترین عامل نوع خاصی از هیپرپیگمانتاسیون است که با اصطلاح ملاسما یا کلواسما شناخته می‌شود. این عارضه به ویژه در زنان شایع بوده و احتمالا زمانی رخ می‌دهد که هورمون‌های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون باعث تحریک تولید بیش از حد ملانین در هنگام مواجه با نور خورشید می‌شود.

– جراحات پوستی و التهاب
همانطور که از اسم آن پیداست، هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب به دنبال ایجاد جراحت پوستی یا التهاب مانند بریدگی، سوختگی، مواجه با مواد شیمیایی، آکنه، درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس ظاهر می‌شود. پوست پس از التیام رخم تیره و بی‌رنگ می‌شود.

– مواجه با خورشید و هیپرپیگمانتاسیون
مواجه با خورشید عامل اصلی ایجاد هیپرپیگمانتاسیون است زیرا نور خورشید سبب تحریک تولید ملانین می‌شود. ملانین به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و از شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند؛ به همین علت است که افراد خود را در برابر نور خورشید برنزه می‌کنند. اما مواجه بیش از حد با نور خورشید می‌توانید این فرایند را با مشکل مواجه کند و در نتیجه عارضه هیپرپیگمانتاسیون ایجاد شود.

– افزایش سن و پیری
با پیر شدن پوست، تعداد سلول‌های تولید کننده ملانین (ملانوسیت‌ها) کاهش می‌یابد اما سلول‌های باقیمانده از لحاظ اندازه بزرگتر می‌شوند و توزیع‌شان متمرکزتر صورت می‌گیرد. این تغییرات فیزیولوژیک سبب افزایش لکه‌های پیری در افراد بالای چهل سال می‌شود.

– بیماری و مصرف دارو

هیپرپیگمانتاسیون یکی از علایم برخی بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های خودایمنی و مربوط به گوارشی، اختلالات متابولیک و کمبود ویتامین است.

همچین، این عارضه می‌توانند به دلیل مصرف برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد مالاریا و ضد صرع است.

 





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: